karlskogafriidrott.blogg.se

Få en inblick i KFIFs arbete och hur våran träning går.

Simon Throgen - KFIF produkt till FIG Karlstad!

Kategori: På gång

 
Simon Throgen
Född: 1997
Grenar: Höjd, 110 mh, längd
Moderklubb: Karlskoga Friidrott
Aktuell: Börjar första året på Friidrottsgymnasiet i Karlstad.
 
Simon Throgen - En riktig träningstalang!
Sommaren 2011 anländer jag, Sebastian Johansson, igen till Karlskogas vackra träningsarena Nobelstadion, efter en tid i KFUM örebro. Jag möts av en resultathungrig degerforspöjk vid namn Simon Throgen. Rolig fakta är att 3-4 år tidigare träffade jag Simon, då 9 år(?) gammal, han som aktiv och jag som knattetränare!
Hur som helst så tar jag över ansvaret för höjdhoppsträningen den sommaren från huvudtränare Anders Ajjan Johansson.
Personligen har jag alltid brunnit för höjdhopp och det var just det som Simon fastnat för.
Vi började träna regelbundet ihop och under vinterhalvåret samma år började resultaten komma!
Från att ta med sig ett resultat på 1.49 till inomhussäsongen till att klara 1.60 under en tävling i Uddevalla. Följande tävling i Karlstad glider Simon upp på höjden 1.69 och höjer alltså sitt personliga rekord med 20 cm på två tävlingar!
Nu 2013 hoppar Simon 1.82 och har gjort tre tävlingar över 1.80 samt inkasserat en 5 plats på USM!
 
Jag har mött många aktiva och tränare under mina 10 år som aktiv inom friidrottsvärlden, men jag har bane mig aldrig träffat en så resultathungrig kille som Simon Throgen! Viljan, attityden, inställningen och träningsflitet... Det är alla attribut som Simon har! Att alltid komma till träningen med ett leende på läpparna och en vilja att utvecklas och lära sig nya saker! Det har gjort att han är där han är idag!
Han har gått från att vara helt okänd inom Sverige till att vara 5 på SM!
 
Jag slutar aldrig att imponeras av Simons resa! Och när han dessutom fick beskedet att han kom in på FIG i Karlstad blev jag riktigt stolt som tränare! Han visar FIGet att de valde rätt genom att igår(läs söndag) springa på 11.96 på 100 meter, innan säsongen sprang han på 13 låga!!! Eller att på USM sänka sin bästa tid på 110 mh från 16.54 till 16.03!
 
Jag har haft turen och förmånen att få vara med som tränare på hans resa och alla framgångar som han skördat stavas Simon Throgen! Detta är hans förtjänst det kan ingen ta ifrån honom. Hans vilja och hans inställning har han att tacka!
 
Jag vet att han kommer fortsätta utvecklas och gå in med samma inställning till idrotten i alla tävlingar och träningar framöver, för det är sån han är! Karlskogas egen degerforspöjk, Simon Throgen!
 
Jag önskar Simon all lycka på FIG i Karlstad och jag kommer fortsätta att följa denna talang i hans utveckling och kamp om att en dag hoppa 2 meter!
 
/Sebban

Kommentarer


Kommentera inlägget här: